A Black Friday a vásárlási őrület napja. Ez az őrület sokszor a visszájára sülhet. Az elmúlt években sajnos új értelmet nyert a fekete szó. Számtalanszor előfordult már Amerikában, hogy az emberek agyon taposták egymást, vagy az egész napos vásárlásban elfáradt sofőrök elaludtak a volán mögött, ezzel több balesetet okozva. Érdemes mérlegelni, hogy vajon megéri-e egy akciós TV, miközben ez közvetlenül ember áldozatot is követelhet.
A korábbi évekből kiindulva idén is az egyik legnépszerűbb kategóriák valószínűleg az elektronikai, szórakoztató eszközök és a háztartási gépek lesznek. Mivel ezek nagy értékű dolgok, érdemes a Black Fridayre 2023 időzíteni beszerzésüket.
Ugyanakkor nem árt óvatosnak lenni, nem minden arany, ami fénylik. Sokszor előfordul, hogy amit akciósan kínálnak nekünk, valójában nem is az.
Amit a 2023-as Black Fridayről tudni kell
1. Mikor van? 📅
Az idei Fekete Péntek november 24-én lesz. Érdemes figyelni, mert vannak üzletek, amik szabadabban értelmezték ezt a dátumot. Például vannak boltok, amelyek egy egész héten keresztül „tartják”, vannak, amelyek már most, november elején elkezdik a leárazásokat és van, amelyik csak a szóban forgó hétvégét jelöli meg az akciós napoknak. Legyünk figyelmesek, hogy melyik kereskedőnél milyen szabályok lépnek érvénybe ilyenkor.
2. Kik vesznek részt a Black Fridayben? 👀
Évről-évre egyre több kereskedő csatlakozik a Black Friday akciókhoz. Néhány évvel ezelőtt ez még csak a laptopok, mobiltelefonok, laptopok és tévék akcióit jelentette. Ma is ezek a legkeresettebb termékek, de beszállt már a ruhaipar, a játékipar, sőt autóforgalmazó cégek és az ingatlan ipar is.
3. Mik a buktatók? 🚨
Ilyenkor még a legtudatosabb vásárlókat is érhetik meglepetések. Megeshet például, hogy nagy késésekkel érkeznek meg a megrendelések, a megnövekedett vásárlói igény miatt. Sőt, sajnos az is előfordulhat, hogy könnyen meghiúsul a vásárlásunk, mert esetleg sokan akarják ugyanazt a terméket, amit mi is, és a Black Friday készletek korlátozottak.
És persze vigyázni kell, hogy valódi akciókat találjon az ember. Előszeretettel alkalmazzák azt a taktikát a boltok, hogy nem adják olcsóbban az adott terméket, mint máskor, csak úgy jelölik meg, mintha akciós lenne. Szóval járjunk nyitott szemmel! Amennyiben van rá lehetőségünk, figyeljük pár héttel előtte a boltok árait és bátran hasonlítsuk össze őket!
A Fekete Péntek sztárjai
A 2022-es novemberi akciókban az Euronics felmérése alapján a kézi porszívók állnak első helyen, ezt követik az okos telefonok, utána pedig az air fryerek. Úgy tűnik, hogy a kis méretű, kompakt dolgok a nyerők mostanában, aminek feltételezhetően alacsonyabb a fogyasztása. Ilyen termékek nem mindennap vásárol az ember, és általában magasabb árkategóriában mozog. Ezért ezeknél a termékeknél már 20-30 % kedvezmény is sokat jelent egy átlagos bevétellel rendelkező háztartás számára.
Az eMAG népszerűsége továbbra is töretlen
2022-ben az eMAG Black Friday legforgalmasabb időszakában több mint 166.000 látogató tekintette meg az oldalt. Végül a Black Friday akció alatt 375 ezer eladott terméket produkált ebben az évben. Úgy tűnik, idén itt az elektronikai eszközök népszerűségét felváltották a napi háztartási cikkek. Ezek közül egyértelműen a nagy kiszerelésű, akciós öblítők voltak a legnépszerűbbek, amelyet a mosogatógép-kapszula és a vécépapír követett. Ezenkívül rendkívül sokan vették meg a karácsonyi ajándéknak szánt játékokat, illetve a laptop vásárlásokra is került sor.
A másik elektronikai termék aranybánya a Media Markt
A Media Markt idén is több száz Black Friday akcióval vár minket! Így már nagyon korán érdemes figyelni az akciós árukészletüket. Legjobb feliratkozni a hírlevelükre, így időben értesülhetünk az akciókról. A Media Markt nagyon nagy forgalommal zárja az akcióját, így valószínűleg idén is érdemes nagy dömpingre számítani.
Extreme Digital, az első „fekete péntekező”
2013-ban az Extreme Digital volt az első magyarországi kereskedés, ami Black Friday akciót hirdetett. Saját bevallásuk szerint azért hozták ezt be hazánkba, hogy olyan embereket is rávegyenek az online vásárlásra, akik addig kényelmetlen újdonságnak tartották ezt. Hát ez az ötlet igazán jól sikerült. 2021-ben pedig az eMag és az Extreme Digital által közösen meghirdetett akcióján belül Black Fridayen a magyar vásárlók 10,13 milliárd forint értékben, több mint 420 ezer darab terméket rendeltek.
Más kategóriák is törnek felfelé
Az Állami Számvevőszék korábbi kutatásából az derül ki, hogy a legkeresettebb árucikkek továbbra is az elektronikai műszerek, azon belül pedig a számítástechnikai eszközök és a szórakoztató elektronika.
Ezenkívül felzárkózik a ruházat, a barkács- és lakberendfezési cikkek online értékesítése is, sőt meglepő módon az élelmiszer vásárlása is egyre nagyobb teret kap a netes vásárlások között. Ennek egyik oka valószínűleg az, hogy egyre több kereskedelmi egység “lép fel” az online térbe, ami a koronavírus-járvány bezártságának köszönhető részben. Ennek köszönhetően az online elérhető termékek kínálata is egyre nagyobb.
Mindent egybevetve mindenképpen érdemes vásárolni a fekete pénteken, persze körültekintően. Mindig vizsgáljuk meg, hogy a kiszemelt akció valós-e, és hasonlítsuk össze más üzletek azonos termékeivel.
Kellemes fekete pénteket és legyünk mindig óvatosak! 🎊